Thaleia Launspach

‘Als je creatief bent, kan je de investeringen behapbaar houden’

september 2019
Haar klantenkring komt van ver buiten Schoonhoven, maar daar is ze heel bescheiden over. Terwijl ze tijdens het knippen ook als ambassadeur voor de stad werkt. “Ik weet dat ze het kappersbezoek combineren met ‘even’ de stad ingaan. Dan tip ik hen altijd wel wat adresjes.” Thaleia startte in december The Barberess en heeft nu al meer klanten dan uren.

,,Eigenlijk zit ik helemaal volgeboekt. Dat klinkt zo arrogant hè. Maar ik mag echt niet klagen. Ik kan mijn tijd zelf indelen, dat doe ik op dit moment om de basisschooluren heen, en ik heb vaste, leuke klanten. In de bijna dertig jaar dat ik in het vak zit, heb ik aardig wat opgebouwd. Ik heb gewerkt bij goede zaken: Kinky Kappers, Kurz by Jaco - een begrip in Utrecht - en toen ik voor de liefde naar Schoonhoven kwam, mocht ik starten bij Remaiko. Wat ik doe, voelt niet als werken.”



Hoe komt het, dat je in zo’n korte tijd al ‘nee’ moet verkopen?
,,Naar de kapper gaan moet een totaalervaring zijn. Ik hoor terug dat klanten het ook zo ervaren. Het interieur, lekkere koffie of thee, een stukje noga of chocolade erbij: dat maakt mensen ontspannen. In het uur dat ik met iemand bezig ben, hoor ik ontzettend veel. Ik verbaas me erover, maar aan de andere kant: ik ben zelf ook een open boek. Dus krijg je eerlijke verhalen terug.”

Ondernemen in Schoonhoven, hoe is dat?
,,Schoonhoven straalt echt sfeer uit. Met de idyllische straatjes, de Haven, de boetiekjes. De entree vind ik ook zo leuk geworden afgelopen jaren. Met Stefan en zijn Galerie Meesters van de Zilverstad, Kirsten met Atelier Q en Bakework en Toltien om de hoek. Dat we tijdens een wandeling met de hond op dit pandje stuitten, was het laatste zetje om voor mezelf te starten. Alles klopt aan dit pand. Ik hoor vaak: ‘wat is het mooi geworden!’ Terwijl het vooral schilderwerk is wat we hebben gedaan.”

Wat is nodig om voor jezelf te starten?
,,Als kapper weet je dat mensen terugkomen. Dat is een voordeel ten opzichte van een retailer. Maar ik geloof: je hebt vooral een blik vol enthousiasme nodig wanneer je voor jezelf start. En steun uit je omgeving. Zelf heb ik veel familieleden die ondernemen. Loop ik ergens tegenaan, dan heb ik genoeg kennis om me heen. “

Welke investering vind jij meer dan waard?
,,Ik ben eigenlijk heel voorzichtig met investeren. Hoewel, als mijn partner dit terugleest… (lacht). Ik heb met weinig geld toch een eigen huisstijl weten neer te zetten, iets anders dan een gewone kapperszaak. Mijn schoonvader realiseerde de vensterbanken, de shampookast, salondeurtjes en een kast in het toilet en ik deed de verdere inrichting. Mijn winkel is echt een mix van oud en nieuw, zonder dat het heel veel geld heeft gekost. Mijn tip: wees creatief, zodat je investeringen behapbaar blijven.”

Waar zie jij kansen voor Schoonhoven?
,,Zelf ben ik niet zo van de klompen, maar een winkel met streekproducten, bijvoorbeeld van de Mengelmoestuin en kaas uit de buurt, is zeker iets waar toeristen blij van worden. Misschien een echte plantenzaak? Of een galerie, een expositieruimte!”