Herjan Rikkoert

Als we praten over Schoonhovenaren die het verschil maken is er één familie die absoluut niet gemist mag worden in deze rij. De familie Rikkoert. Sinds 1876 houden zes generaties op rij zich bezig met het ambacht van goud en zilver in hun juwelierswinkel met werkplaats. Herjan Rikkoert vertegenwoordigt de zesde generatie.

Hoe is dat, opgroeien binnen een familiebedrijf?

“Vanaf jongs af aan kregen we natuurlijk het een en ander mee. Waar we wilden werden we betrokken en kregen we de mogelijkheid om mee te werken. Dat begon met kleine klusjes in de zaak en werd in verloop van tijd verder uitgebreid. Ik studeerde Small Business en Retail Management en deed door middel van stages ervaring op bij verschillende bedrijven. Daarna volgde ik de Master Bedrijfskunde. Ik zag veel mogelijkheden voor zowel onze online shop als voor de online marketing en vond het een mooie uitdaging om daarmee binnen ons bedrijf aan de slag te gaan.”


Die webwinkel kwam wel van pas afgelopen jaar…
“We zijn in deze ‘coronatijd’ extra blij dat we de afgelopen jaren met iedereen hard gewerkt hebben aan de realisatie van de online winkel. Jaren geleden had de webshop een klein aandeel binnen ons bedrijf, nu is onze webshop gewoon een extra volwaardige winkel. We hebben inmiddels een speciaal team om onze onlineklanten te adviseren. Ook de technische realisatie van onze webshop verzorgen we vanuit eigen huis.
Natuurlijk is de online verkoop nauw verbonden met onze winkels in Schoonhoven en Lekkerkerk. Soms oriënteren mensen zich in de winkel en vindt de verkoop online plaats, een andere keer is het andersom. Dan komen mensen via zoekopdrachten bij onze webwinkel terecht maar willen ze een product echt even in handen hebben.”

Trek je ander publiek met de online winkel?
“Niet helemaal. Ik zie het eerder als een extra kanaal en mogelijkheid om de klanten van verder weg makkelijker te bereiken. Omdat we producten online aanbieden, worden we beter gevonden. Soms door zilververzamelaars – een selecte groep in Nederland en het buitenland – maar ook door jonge vrouwen die geïnteresseerd zijn in de vintage sieraden die nu erg in de mode zijn.”

Gedurende de jaren ontwikkelde het familiebedrijf Rikkoert zich tot specialisten: op het gebied van zilver, sieraden, horloges, klokken en trouwringen. In het atelier wordt het oude ambacht gecombineerd met nieuwste technieken. En dan is er ook het Silverhuys waar Rikkoert 1200 antieke zilveren objecten herbergt. Die collectie is vervaardigd vanaf het jaar 1600 en biedt een uniek kijkje door de geschiedenis van Schoonhoven. Hoe houden jullie die specifieke kennis in huis?
“Daar hebben we veel aandacht voor: die kennis maakt ons uniek in wat we doen. Intern worden mensen dan ook echt opgeleid door vakmensen die al jaren bij ons werken. We organiseren momenten waarin we kennis delen met elkaar. Of we bezoeken branche gerelateerde tentoonstellingen om weer nieuwe kennis en ideeën op te doen. Daarnaast is mijn vader Ab beëdigd taxateur: daarvan zijn er maar zo’n 40 in Nederland. Er zijn verschillende mensen in ons bedrijf die zich ook hopen door te ontwikkelen om zich uiteindelijk te diplomeren als taxateur.”

In de loop van de jaren ontving het bedrijf verschillende certificeringen en erkenningen met als kers op de taart het predicaat hofleverancier voor het Koninklijk Huis, dat verkregen werd in 1996. Rikkoert heeft verschillende malen geleverd aan het Koninklijk Huis, de bekende kikkerschaal is daar een voorbeeld van. Welk effect hebben die erkenningen voor de zaak?
“Het draagt vooral bij aan de betrouwbaarheid van ons bedrijf. Het zorgt dat mensen bij ons durven aankloppen voor speciale bestellingen en opdrachten op maat. Het geeft de consument vertrouwen om bijzondere sieraden, horloges, klokken en zilverwerk online te bestellen. Onze visie is: we behandelen elke klant hetzelfde en verlenen dezelfde service. Of het nu om een sieraad of zilveren object gaat: het staat symbool voor iets. We zeggen ook wel: we verkopen herinneringen. En dat is voor elke klant net zo bijzonder.”